PENGUKURAN KOGNITIF DAN USER EXPERIENCE APLIKASI LATIHAN MOTORIK HALUS PADA UMUR BERESIKO DEMENSIA

Authors

  • Nova Eka Diana Program Studi Teknik Informatika, Fakultas Teknologi Informasi, Universitas YARSI, Jakarta, Indonesia YARSI E-Health Research Center (YEHRC)
  • Aprilianti Putri Program Studi Teknik Informatika Fakultas Teknologi Informasi Universitas YARSI
  • Elan Suherlan Program Studi Teknik Informatika Fakultas Teknologi Informasi Universitas YARSI

https://doi.org/10.33476/jtiy.v3i1.473

Keywords:

cognitive, user experience questionnaire, mini-mental state examination

Abstract

This paper aims to measure the effectiveness of the web-based ping-pong exercise in improving respondent’s cognitive level. User experience aspect is evaluated using User Experience Questionnaire (UEQ). The respondents in this research are 15 persons between 49 and 90 years old. Web-based Mini-Mental State Examination (MMSE) shows that our application improves the cognitive level of 66,67% in average. UEQ experiment exhibits that our system is superior in term of attractiveness, perspicuity, dependability, and stimulation scale. However, the novelty scale is lower but still above average. The reason is the existence of the similar applications with different type of cognitive exercises.

Keywords: cognitive, user experience questionnaire, mini-mental state examination

Abstrak


Paper ini menjelaskan tentang rancang bangun aplikasi berbasis web sebagai media latihan motorik bagi umur beresiko demensia. Tujuan dari paper ini adalah mengukur efektivitas aplikasi dalam mengukur kognitif responden serta nilai user experience aplikasi terhadap pengguna. Jenis latihan motorik yang dikembangkan dalam aplikasi ini adalah permainan ping-pong dengan dua mode yaitu pemain tunggal dan pemain ganda. 15 orang responden dengan rentang umur 45-90 tahun diminta untuk menggunakan aplikasi selama 5-10 menit sebanyak tiga kali, dengan jeda antar percobaan adalah satu hari. Hasil tes Mini-Mental State Examination (MMSE) sebelum dan sesudah perlakuan menunjukkan peningkatan kognitif pengguna dengan rata-rata 66,67%. Hasil UEQ menunjukkan keunggulan aplikasi pada skala: daya tarik, kejelasan, efisiensi, ketepatan, dan stimulasi. Sedangkan nilai kebaruan dari aplikasi adalah di atas rata-rata dikarenakan telah adanya aplikasi-aplikasi dengan sifat yang hampir sama, yaitu melatih sisi kognitif pengguna namun dengan jenis latihan yang berbeda.

Kata Kunci: kognitiv, user experience questionnaire, mini-mental state examination

References

Alzheimer’s Disease Internasional n.d., Dementia statistics, ADI, viewed 26 Agustus 2016, https://www.alz.co.uk/research/statistics.

Alzheimer’s Association n.d., What Is Alzheimer’s ?,viewed 26 Agustus 2016, http://www.alz.org/alzheimers_disease_what_is_alzheimers.asp.

Diana, N.E. & Saputra, O. D. 2015, ‘Measuring user experience of a potential shipment tracking application’, Proceedings of The International HCI and UX Conference in Indonesia, pp. 47-51.

Kochhann, R., Cerveira, M.O. , Godinho, C., Camozzato, A. & Chaves, M., L., F. 2009, ‘Evaluation of Mini-mental State Examination scores according to different age and education strata, and sex, in a large Brazilian healty sample’, Dementia & Neuropsychological, vol. 3, no. 2, pp.88-93.

Korolev, I.O. 2014, ‘Alzheimer’s disease: a clinical and basic science review’, Medical Student Research Journal, vol. 4, Fall Issue, pp.24-33.

Ontario Brain Institute 2013, The role of physical activity in the prevention and management of alzheimer’s disease-implications for ontario, USA:Ontario Brain Institute, viewed 26 Agustus 2016, www.braininstitute.ca/sites/default/files/final_report_obi_pa_alzheimers_february_25_2013.pdf.

Sugiyono 2008, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Alfabeta, Bandung.

Takarini, N., Wahyono, Y. & Utomo, B. 2012, ‘Alat ukur sederhana untuk evaluasi kognitif keseimbangan dan aktivitas fungsional lansia’, Jurnal Terpadu Ilmu Kesehatan, vol. 1, no. 1, pp.54-60.

Downloads

Published

2017-12-15